Cum influenteaza parintele relatia cu copilul

cum-infl-parintele-rela-cu-copil

Convingerile parintelui
In relatia cu propriii copii sunt decisive convingerile parintelui referitoare la: (Ghid pentru parinti, Salvati Copiii - 2008)

  1. abilitatile copiilor,
  2. intentiile copiilor,
  3. propriile abilităti partentale,
  4. modul in care trebuie crescuti copiii.

Convingerile se formeaza in urma experientelor personale si de aceea ele pot fi mai mult sau mai putin sanatoase (deoarece experientele personale nu sunt intotdeauna pozitive).
O caracteristica importanta care decurge din acest aspect este faptul ca uneori au o incarcatura afectiv-emotionala puternica in functie de emotiile traite in experientele anterioare de viata care au dus la formarea lor.
Emotiile au un rol important deoarece influenteaza modul in care informatia este perceputa, interpretata, organizata in memorie si accesata.
Convingerile proprii determina focalizarea atentiei pe comportamentele menite sa corespunda cu acestea.
Convingerile devin o grila prin care citim realitatea, devenind nereceptivi la informatii care nu corespund cu propriile convingeri.

Ce face, ce spune, ce simte?....

  • Sa ii spunem direct, in cuvinte, cand apreciem ceva ce a făcut : ex. „Imi place foarte mult desenul tău. Pentru mine este cel mai frumos.”, „Sunt mandra de ceea ce ai facut.” (atunci cand, spre exemplu, dupa insistente repetate duce inapoi copilului jucaria pe care i-o luase si acesta plangea).
  • Cuvintele penalizatoare trebuie sa se adreseze comportamentului si nu copilului. Ex. „Esti un neindemanatic, totdeauna iti scapă ceva din mană” – asa nu! „Acum trebuie sa cureti murdaria de pe jos. Cand ne scapa ceva pe jos trebuie sa curaţam ce am murdarit” – asa da!
  • Regulile si limitele trasate de parinte trebuie sa fie clare si pentru el si pentru copil.
  • Orice promisiune trebuie respectata cu strictete. Atentie la promisiunile „smulse” sau facute in momente de sensibiliate emtionala pe care nu le puteti respecta. Copilul va invata din asta ca poate face la fel si veti fi nemultumit ca „va minte”.
  • Vorbiti-i in permanenta asa cum va doriti sa o faca si copilul dumneavoastra, atat cu el cat si cu alte persoane in prezenta lui.
  • Permanenta concordanta intre cuvinte si comportament este foarte importanta.
  • Exemplul personal este cel mai elocvent in formarea comportamentelor dezirabile la copil.
  • Este foarte importanta exprimarea directa a emotiilor pozitive fata de copil, intr-un mod usor accesibil nivelului de intelegere al acestuia.

De ex. Cand mama este mandra de copilul ei pentru o reusita a acestuia si isi exprima aceasta bucurie prin strangerea in brate a copilului, gestul ei poate fi dificil de inteles de catre copilul de 3 ani daca nu este explicitat prin cuvinte. Strangerea in brate (manifestarea comportamentala a emotiei) poate fi insotita de cuvintele „sunt mandra de tine si foarte bucuroasa pentru.....”

  • Exprimarea emotiilor negative prin cuvinte urate adresate copilul este foarte daunatoare acestuia, caci va ajunge sa se simta incapabil sau lipsit de valoare. De ex. „nu esti in stare de nimic” sau „esti un copil prost” sau „tot timpul ma superi” –sunt in general exprimari ale furiei noastre in fata unor comportamente „gresite” in raport cu expentantele pe care le avem de la copil.
  • Furia este o emotie normala atat pentru adult cat si pentru copil. Dar modul in care o exprimam reprezinta pe de o parte un model comportamental pentru copil (care va invata sa o exprime similar) cat si o sursa de stress psihic pentru acesta determinand anxietate, inhibitie, dezorganizare comportamentala.
  • Este foarte important sa invatam sa o exprimam astfel incat sa nu afecteze copilul oferindu-i totodata un model de a-i face fata in situatii similare.
  • Reactiile emotionale ale parintelui in raport cu ceea ce face copilul dar si in alte situatii in care copilul este prezent, reprezinta un context de invatare pentru copil.

logo2-bw

copsi bw

          site partener

Contact

Remus 7/A, 300194, Timisoara, Timis
claudia@psihomental.ro
Tel: +40 745 266 210