Dezvoltarea copilului 1-3 ani

1-3-ani

Voi aborda si aceasta etapa de dezvoltare prin prisma acelorasi elemente pe care trebuie sa urmarim, atat parintii cat si psihologul atuncicand se cere o consultatie in ceea ce priveste dezvoltarea unui mcut afata la una din varstele apartinand etapei despre care vorbim.
Din punct de vedere senzorial mentionam ca acum senzatiile se integreaza in perceptii iar acestea vor sta la baza formarii reprezentarii obiectelor.
Adica, vrea sa spun ca incet incet obiectele incep sa isi pastreze constanta chiar daca ele dispar din campul vizual al micutului. Astfel se explica ca daca ne jucam cu o minge impreuna si apoi o ascundem la spate, el ne va ocoli si va merge in spatele nostru pentru a o cauta. Daca la inceputul perioadei mingea care nu se mai vede inceteaza sa mai existe/asa functioneaza mintea micutului, pe parcursul primilor ani, pana la varsta de 3 ani se structureaza reprezentarea, adica imaginea mentala a mingii, ceea ce ii permite sa o caute si atunci cand ea nu stimuleaza direct analizatorii.
Dezvoltarea motorie cunoaste o adevarata explozie, motricitatea fiind motorul principal al etapei, astfel achizitiile pe acest plan sunt rapide sub influenta principalei activitati (jocul) si a relatiei cu persoana de referinta (mama):
- de la mersul nesigur, cu baza larga de sustinere, la mersul tot mai echilibrat si pasii tot mai siguri,
- urcarea si coborarea scarilor, cu sprijin se perfectioneaza,
- se poate apleca fara a mai cadea in sezut,
- sare, se catara
- prehensiunea obiectelor devine tot mai fina, astfel de la apucarea obiectului cu mana, la pensa digitala tot mai fina, motricitatea fina se perfectioneaza si ea,
- la 1 an poate introduce un obiect in altul, poate deschide o cutie, rasfoieste o carte, sau se poate servi de o lingurita,
- intre 2 si 3 ani construieste cuburi, se dezvolta gestul grafic.
Dezvoltarea cognitiv intelectuala se afla la stadiul
La varsta de 1 an, pana la 2 ani copilul se afla la stadiul senzorio-motor al dezvoltarii inteligentei,
- in perioada 18-24 de luni sub implusul curiozitatii si cu sprijinul dezvoltarii accentuate a motricitatii el cauta noi mijloace de actiune; astfel, va trage de sfoara de care este legat un obiect pentru a si-l apropia (conduita sforii) sau trage covorul pentru a aduce mai aproape obiectul ori fata de masa pentru a cobora un obiect care se afla pe masa (conduita suportului),
- in perioada 18-24 de luni inventeaza noi mijloace de actiune prin combinari mentale, deoarece este capabil sa gaseasca solutia in mintea sa; astfel, isi apropie un obiect indepartat folosind un bat (conduita bastonului).
Incepand cu 2 ani debuteaza un alt stadiu al dezvoltarii inteligentei, stadiul preoperational, care se intinde pana la varsta de 7 ani. Se dezvolta reprezentarile mentale si posibibilitatea evocarii verbale, adica de a vorbi despre obiecte, situatii care au fost candva percepute. Este vorba despre dezvoltarea functiei simbolice, aceasta se dezvolta sub influenta capacitatii de imitatiei amanate, jocului simbolic si a limbajului.
- Aceasta dezvoltare a inteligentei in acesta perioada permite capacitatea de descentrare de pe sine a copilului care pana pe la 1 an si jumatate este centrat total pe propriuc corp intru-un egocentrism inconstient iar dupa aceasta varsta incepe un proces de descentrare generala.
Limbajul cunoaste si el o dezvoltare accentuata, achizitionand tot mai multe cuvinte care denumesc obiectele familiare iar in scurt timp vorbeste in propozitii scurte si utilizeaza constructii verbale cu sens pentru a transmite cereri.
In perioada 12 – 18 luni:
- foloseste cuvinte simple pentru a denumi obiecte familiare,
- la 18 luni are un vocabular activ de 5 pana la 20 de cuvinte,
- poate urma instructiuni simple (creste capacitatea de intelegere a limbajului si deci limbajul pasiv),
- isi recunoaste numele.
- Comunicarea non-verbala se nuanteaza (flutura manuta in semn de salut, solicita ajutor prin gesturi si expresivitatea fetei,
- Foloseste cuvantul “nu”,
In perioada 18 – 24 luni:
- fosloseste cuvinte cu rol de propozitie,
- alatura 2 – 4 cuvinte,
- numarul cuvintelor din vocabularul activ creste, ajungand la 2 ani la 150-300 de cuvinte,
In perioada 24 – 36 luni:
- se imbunatateste claritatea si corectitudinea pronuntie,
- vocabularul activ creste la 900- 1000 de cuvinte,
- apar intrebarile “Ce este?” si “De ce?”.
Din punct de vedere al dezvoltarii afective, emotionalitatea coilului se nuanteaza si ea, conduitele afective devenind tot mai complexe. Apare gelozia in raport cu alta persoana care se interpune intre el si mama, timiditatea fata de persoane straine, simpatia si antipatia ca modalitati de manifestare nuantata fata de cei din jur. Reactioneaza la complimente, rade si se bucura intens dar si plange cu aceeasi intensitate, o carcteristica a perioadei fiind intensitatea ridicata a emotiilor si trecerea rapida de la o stare intensa la alta.
In relatiile cu familia apar reactii nuantate si se dezvolta negativismul primar –se opune manifestandu-se prin plansete, tipete, agitatie. Aceste tendinţe dispar către sfârşitul perioadei deoarece copilul se maturizează, dobândeşte mai multă siguranţă, independenţă, dar şi datorită folosirii unor metode educaţionale adecvate.
Atasamentul fata de persoana semnificativa se definitiveaza, dar si fata de alte persoane din mediul familial, anxietatea de separare devine evidenta, copilul reactionand violent la separarea de mama cu absenta careia nu este obisnuit, traind o adevarata angoasa de pierdere si abandon. Tocmai de aceea plecarea mamei la serviciu ar trebui sa presupuna o exersare anterioara a despartirii pentru a scadea efectele dramatice ale separarii.
Comportamentul social-adaptativ
Sub influenta metodelor educative utilizate de catre parinti, a modelelor relationale care i se ofera, starile violente se estompeaza, emotionalitatea se mai echilibreaza spre sfarsitul etapei
Acum se dezvolta deprinderi de autoservire cum sunt capacitatea de a folosi lingurita pentru a manca sau cana pentru a bea.
Toate aceste deprinderi, modul in care se dezvolta, ritmul si rapiditatea formarii lor depind de particularitatile individuale ale copilului (exista copii care parca se grabesc in a deveni autonomi, cu o curiozitate ridicata, initiativa deosebita in actiuni, orientati spre exterior, comunicare cu cei din jur si exista si copii cu un ritm mai lent de dezvoltare sau cu o dezvoltare in salturi care par a nu achizitiona nimic o lunga perioada de timp, parca stagneaza in etape evolutive inferioare varstei bilogice si apoi, brusc demonstraza achizitii neasteptate si chiar bine consolidate). De asemenea formarea deprinderilor depinde de relatia cu adultul de atasament (mama) si ceilalti membrii ai familiei, de constanta si concordanta stilurilor educative si coerenta in abordare de care parinti. De asemenea un factor important de care trebuie sa tinem seama este negativismul celui mic care cunoaste o dezvoltare exacerbata la 1- 3 ani, acesta transformandu-se in opozitionism fata de adult si fiind adesea intarit, consolidat datorita reactiilor nepotrivite ale celor mari.
Deprinderile de autoservire care se dezvolta in aceasta perioada sunt:
- capacitatea de a manca independent, de a se folosi de lingurita si cana in special,
- dobandirea controlului sfincterian, incepand cu 15-18 luni si scaderea situatiilor de murdarire spre varsta de 3 ani,
- dezvoltarea mersului si a limbajului verbal influenteaza cresterea autonomiei personale si, deci capacitatea de a initia actiuni.

logo2-bw

copsi bw

          site partener

Contact

Remus 7/A, 300194, Timisoara, Timis
claudia@psihomental.ro
Tel: +40 745 266 210