Dezvoltarea copilului 0-1 an

0-1

În acestă perioada de varsta este mai potrivit sa vorbim despre dezvoltarea psiho-motorie a bebelusului, sau sugarului, caci acesta este un alt termen folosit pentru varsta la care ne referim.
Voi prezenta cateva repere ale dezvoltarii psiho-motorii, repere pe care le are in vedere si psihologul clinician in diagnosticul nivelului de dezvoltare chiar si atunci cand acest diagnostic se realizeaza la varste mai mari (3-4 ani).
Dezvoltarea fízica generală:

Aprecierea modului de dezvoltare física generala trebuie sa aiba in vedere informatii cu privire la dimensiunile (talie in principal) si greutatea la nastere, varsta sarcinii si modul nasterii, scor Apgar, afecţiuni asociate.
- Talia (lungimea) la naştere variază între 46 şi 54 de cm, conform statisticilor, inregistrand o medie de 50 cm. Aceasta este urmarita prin masurarea lunara de catre medicul de familia pentru a inregistra evolutia cresterii bebelusului.
- Circumferinta medie a craniului la nastere este de 35 cm si creste repid pana la 45 cm in primul an de viata. Cresterea capului are loc ca urmare a dezvoltarea creirului, aceasta depende mai ales de factorii genetici si mai putin de fcei socio–educativi. Dimensiunea capului si evolutia acesteia este importanta si urmarita lunar de catre medicul de familie, o dezvoltare prea inceata sau prea accelerata fiind asociata cu afectiuni neurologice.
- Greutatea bebelusului la nastere variaza intre 2800 si 3500 grame. In medie, bebelusii castiga in greutate aproximativ 1Kg pe luna in primele 3 luni, 1/2 Kg pe luna de la 3 la 6 luni, 1/3 Kg pe luna de la 6 la 9 luni si 1/4 Kg pe luna de la 9 la 12 luni.
- Varsta sarcinii la nastere, precum si felul nasterii sunt de asemenea indicatori importanti pe care este bine ca parintii sa ii cunoasca si sa ii mentioneze la controalele medicale dar si la intalnirea cu psihologul.
Toate aceste aspecte mentionate anterior sunt importante deoarece aspectele generale ale dezvoltarii fizice sunt legate de starea de sanatate generala si de starea de nutritie, forte importanta in mica copilarie. Aspectele nutritiei sunt abordate de catre medicul de familie si medicul pediatru, care recomanda parintilor cum sa il hraneasca, cand sa inceapa difersificarea si care sunt alimentele potrivite in functie de varsta. Din punct de vedere psihologic, important este ca alimentatia sa fie integrata intr-un ansamblu al relationarii si comunicarii adecvate cu copilul. Aici ma refer la satisfacerea nevoilor (de hrana) dar si a celor de securitate, protecţie afecţiune, deoarece mesele sunt momente oportune pentru transmiterea uanor mesaje de linistire, asigurare, iubire, atentie, deosebit de importante pentru dezvoltarea psihologica a bebelusului.
Dezvoltarea senzoriala trebuie mentionata deoarece senzatiele furnizează impresii din lumea inconjuratoare si reactii la acestea. Exista componente ale senzorialitarii ce deservesc trebuinrele biologice ale organismului. Pe baza acestora se constituie alte reactii senzoriale implicate in adaptarea mai larga si satisfacerea trebuintelor
mai complexe decit cele biologice.
Acum sunt mai pregnante functiile primare biologice ale senzorialitatii de contact – tact, miros, gust dar si a senzoriaitatii de distanta –vaz, auz.
Dezvoltarea motorie
La nastere bebelusul are o serie de reflexe reactii automate, care il ajuta sa se adapteze, pe o parte dintre acestea pierzandu-le pe parcursul dezvoltarii iar altele se reorganizeaza si se transforma in acte inteligente. Dintre acestea ameintim reflexul clipitului la zgomot si lumina, reflexul suptului, reflexul de pedalare, reflexul de apucare.
Abilitati motorii dezvoltate:
- Întoarce capul la 90 de grade când este aşezat pe burtă (2-3 luni),
- Se rostogoleşte (2-4 luni),
- Isi tine capul (2-4 luni),
- Sta in sezut fara sprijin (5-7 luni),
- Sta in picioare cu srijin (5-10 luni),
- Merge tinandu-se de ceva (9-12/13 luni),
- Sta singur in picioare (9-12/13 luni),
- Merge bine (12-14 luni)
Dezvoltarea cognitiva
Pana la varsta de 1 an copilul cunoaste multe lucruri noi, descopera obiecte colorate, care fac zgomot, care se misca, altele care ii plac sau nu, pe cele care nu trebuiesc atinse. Recunoaste persoanele apropiate si reactioneaza diferentiat la persoane diferite
Jean Piaget spunea ca la aceasta varsta copilul se afla la stadiul stadiul senzorio-motor, din punct de vedere al dezvoltarii intelectuale. Acum el experimenteaza prin percepţii imediate şi prin activitate fizică, fără o gândire aşa cum o cunosc adulţii. Gândirea copilului este dominată de principiul „aici şi acum”. Până la vârsta de 8 luni nici un copil nu deţine conceptul de permanenţă a obiectelor. Până atunci tot ceea ce se află în afara câmpului vizual se află în afara minţii lui, adică copilul nu va încerca să se uite după un obiect vizibil anterior care este plasat în afara câmpului vizual.
Limbajul
» in cursul primelor luni, limbajul bebelusului se compune din plansete specifice
» de la 2 luni, bebelusul rosteste primele vocale « aa», « ee ».
» de la 6 luni, bebelusul pronunta cateva silabe « be, be, be ».
» de la 9 luni, bebelusul articuleaza primele cuvinte: « ma-ma » si « ta-ta ».
» la aproximativ 1 an, copilul incepe sa distinga obiectele si fiintele care ii sunt aratate sau denumite
» la 2 ani, copilul pronunta unele cuvinte, deformandu-le
» la 3 ani, copilul repeta fraze
» incepand de la 5 ani, limbajul copilului se imbogateste pe masura ce mediul sau social se largeste
Nou-nascutii sunt programati sa invete, iar majoritatea parintilor sunt profesori excelenti. Interactiunile si conversatiile pe care parintii le poarta cu copii sunt lectii perfecte pentru deprinderea limbajului. Vorbitul, cititul si cantatul sunt activitati suficiente pentru a-i

Dezvoltarea psiho-sociala
Are in vedere dezvoltarea emotionala dar si relatiile cu ceilalti si modul specific (varstei) de invatare.
La aceasta varsta modalitatea de invatare a copilului este predominanta prin imitare Imitarea apare atunci cand copilul observa la cei din jurul sau diferite actiuni, reactii, comportamente si incearca sa faca la fel. Ceea ce invata poate fi intarit de adult, prin reactiile pe care le are (pozitive dar si negative) fata de actiunile celui mic.
Conform teoriei lui Erikson, la aceasta varsta copilul se afla la stadiul manifestarii conflictului de încredere-neîncredere (de la naştere până la aproximativ un an şi jumătate): copilul trebuie sa-si stabileasca atitudinea de baza fata de lumea din jurul sau. Daca in acest stadiu beneficieaza de satisfactie si confort, acest lucru il va ajuta sa-si dezvolte o atitudine mai increzatoare. Daca ingrijirile nu sunt consistente, rezulta neincredere fata de cei de care depinde copilul, apoi fata de toti indivizii.
Dezvoltarea emotionala se refera la achizitia
In aceasta perioada vorbim in primul rand de reactii emotionale care anunta stari de necesitate (foame, senzatii de durere, neplacere), acestea fiind sub forma plansului, agitatiei sau a surasului., zambetului.
Formele de manifestare emotionala ale bebelusului sunt cele care exprima bucuria, surprinderea, supărarea, teama, neplăcerea, interesul pentru ceva anume. Inca de la 4 saptamani apare zambetul, initial in somn, ca manifestare a starii de bine fiyiologic, in scurt timp ajungand insa sa aiba valente sociale (zambetul social) iar dupa 3-4 luni rade imitand adultul, apoi ca manifestare a bucuriei. La 6 luni se contureaza o reactie de retinere fata de persoanele mai putin cunoscute, reactie care se va transforma in teama daca o observa la mama (persoana de referinta) sau daca retinerea lui nu este prelucrata de parinte. Tot in acesta perioada incepe sa se contureze atasamentul fata de persoana care il ingrijeste (mama sau un substitut al acesteia). Pe la 8-9 luni, uneori mai tarziu, dar si in alte etape de dezvoltare, apare adesea anxietatea de separare, ca o teama generalizata ca va pierde persoana reprezentativa.

logo2-bw

copsi bw

          site partener

Contact

Remus 7/A, 300194, Timisoara, Timis
claudia@psihomental.ro
Tel: +40 745 266 210