Sa educam fara a rani II

images

Dezvoltarea comportamentelor pozitive
Avem tendinta uneori a ne concentra asupra comportamentelor problematice, nedorite sau care ne atrag atentia prin faptul ca ele afecteaza in mod negativ relatia copilul cu noi, cu ceilalti sau presupun iesirea celui mic din ceea ce inseamna conceptiile noastre privitoare la cum este bine si de dorit sa ne comportam.
Ar fi util sa ne amintim urmatoarele:

  • Comportamentul raspunde cel mai des si cel mai bine la consecinte pozitive,
  • Comportamentul caruia i se acorda atentie este comportamentul care se va manifesta cel mai des.

Ca urmare ar fi bine sa profitam de ocaziile obisnute pe care ni le ofera copilul manifestand comportamente dorite de noi si sa le apreciem, sa le evidentiem asociind o consecinta pozitiva acestora.
Aceste consecinte pot lua forma unor cuvinte de lauda, zambete, incurajari verbale, atingeri fizice, imbratisari, mangaieri etc.
In familiile in care parintii au interactiuni fizice pozitive cu copiii lor (imbratisari, mangaieri, jocuri prin care se ating) si atunci cand zambesc copiilor lor, rad impreuna cu acestia, si vorbesc intr-un mod pozitiv, lipsit de critica si plin de caldura, frecventa comportamentelor problematice scade drastic in timp ce frecventa comportamentelor placute si dezirabile creste in aceasi masura.
Sa nu uitam sa fim realisti privind comportamentul copiilor, adica sa tinem seama de felul in care un comportament se formeaza, de exemplu pentru copii nu este ceva natural sa isi faca ordine, curatenie in camera - ori ii antrenam pentru asta, ori incetam sa ne mai ingrijoreze aceasta problema, facem noi insine curatenie, ordine, sau uitam de asta si inchidem usa sa nu mai vedem ce este acolo.
Ca urmare, trebuie sa ne intrebam intotdeauna “Sunt realist in asteptarile mele de la copil sau folosesc in general gandirea de tip “el ar trebui sa...?” Este adevarat ca raspunsul la aceasta intrebare este mult influentat de cunostintele pe care le avem cu privire la dezvoltarea copiilor, nevoile proprii si specifice lor in functie de varsta. Preocuparea pentru cunoasterea adecvata a acestor elemente este un deziderat al parentalitatii.
Pe de alta parte incurajarea comportamentelor pozitive ale copilului are mai multe beneficii:
- cresterea stimei de sine a copilului,
- incurajarea dezvoltarii sentimentelor pozitive si a dezvoltarii unei atitudini pozitive fata de activitatile pe care le desfasoara si fata de viata in general,
- dezvoltarea increderii in propria capacitate de a reusi sa solutioneze situatii dificile.
Trebuie sa avem grija a observa comportamnte pozitive legate de diferite aspecte ale vietii zilnice cum ar fi: mancatul, temele, mersul la culcare, ordinea/curatenia in camera, stransul jucariilor, trezitul dimineata si pregatirea la timp pentru scoala. Si de fiecare data cand le observam, le intarim prin modalitati tipice de reactie, dintre care cele mai utile sunt:
Intarirea pozitiva
Acestea sunt lauda si incurajarea. De multe ori lauda reprezinta o reactie naturala si potrivita momentului (de ex. intr-un meci de fotbal cand copilul marcheaza un gol, parintele reactioneaza in mod firesc prin bucurie si reactii laudative de genul: ”grozav, excelent, a fost lovitura extraordinara”. Atunci lauda devine si incurajare deoarce este o apreciere sincera a eforturilor copilului.
Este util ca lauda sa recunoasca si sa incurajeze progresele insa acceptarea si pretuirea copilului trebuie sa fie continue si neconditionate de performanta lui in diferite activitati. De asemenea este utila cand copilul este descurajat sau nemultumit de realizarile sale, atunci incurajarea se va focaliza pe aspectele reusite ale situatiei, pe care este posibil ca cel mic sa le treaca cu vederea din cauza centrarii pe esec, greseli sau erorile realizate. Aceasta abordare are insa rezultate scontate atunci cand intre copil si persoana care il incurajeaza exista o relatie de incredere. De asemena, trebuie sa avem grija, deoarece lauda exagerata sau care se refera la aspecte neadevarate are efect de descurajare. De aceea ea trebuie sa fie cat mai specifica.
Zambetul, imbratisarea sunt si ele incurajari utile si utilizate cu succes.
Tipuri de incurajari:
Incurajari care demonstreaza acceptarea:
„Pare sa-ti placa activitatea aceasta.”
„E sanatos ca-ti face placere sa mergi la inot.”
„Se vede ca-ti place foarte mult sa faci asta.”
„Cum te face asta sa te simti ?”

Incurajari care exprima increderea:
„Asa cum te cunosc, sunt sigura ca ai sa reusesti.”
„Am incredere in tine ca stii ce sa faci.”
„Este destul de greu dar cred ca ai sa reusesti.”
„Ai sa reusesti.”

Incurajari care subliniaza contributiile si aprecierile:
„Multumesc, a fost de mare ajutor ce ai facut.”
„A fost o idee buna din partea ta sa…”
„Am nevoie de ajutorul tau pentru…”
Catre toata familia: „Chiar am petrecut un timp bun astazi! Multumesc.”
„Stiu ca te pricepi la… Ai vrea sa faci tu acest lucru pentru noi ?”

Incurajari prin care este recunoscut efortul si progresul:
„Ai muncit mult pentru asta!”
„Mi se pare ca ai petrecut mult timp gandindu-te la acest lucru.”
„Observ ca progresezi.”
„Pari cam nemultumit, dar uita-te cât de mult ai progresat…”
Incurajarea presupune:
Valorizarea si acceptarea neconditionata a copiilor, asa cum sunt ei,
Sublinierea aspectelor pozitive ale comportamentului lor,
Exprimarea repetata a increderii in copil, astfel incat acesta sa ajunga, la randul sau, sa aiba incredere in sine,
Recunoasterea realizarilor, a imbunatatirilor si mai ales a eforturilor pe care le face copilul.
Cererea simpla
Este o solicitare pe care o facem copilului si pe care o transmitem natural, fara incarcatura afectiva, este o cerere in care conteaza tonul vocii – egal, fara inflexiuni. Ea nu transmite amenintari, nemultumiri ori iritare. O astfel de cerere transmite incredere ca ea va fi ascultata de catre copil si incurajare prin felul in care este transmisa.
Folosirea ceasului de bucatarie
Aceasta este o modalitate prin care atentionam copilul cu privire la termenul limita pentru realizarea raspunsului la o cerere. Este util pentru majoritatea comportamentelor dorite. Nu este testabil/nu poate fi manipulat si inmoaie putin cererile spontane, de ex. “Bunica o sa soseasca intr.-o jumatate de ora. Voi fixa timer-ul la 15 minute si sunt sigura ca tu vei putea strange jucariile in acest timp ba chiar mai repede”.
Sistemul de puncte
Aceasta modalitate este o forma de a transpune faptele dorite sau comportamentele dezirabile in puncte. Puntele se transforma in bani (banii de buzunar). Functioneaza numai daca copilul are acces la bani. Jumatate din suma trebuie castigata si jumatate trebuie data pur si simplu.
Este potrivita pentru adolescenti care deja au bani de buzunar.
Consecintele naturale
Aceasta modalitate ii obisnuieste pe copii cu lumea reala, incurajeaza independenta si autonomia.
A-l lasa pe copil sa suporte consecintele firesti ale comportamentului sau este una dintre modalitatile eficiente de a-l invata sa se comporte adecvat. Unele lucruri se invata mai repede si mai eficient daca il lasam pe copil sa „suporte consecintele” naturale ale propriilor greseli. Nu este nevoie de critica sau de mustrare, el culege roadele purtarii lui si data viitoare va fi mai intelept. Daca un copil nu-si pune lucrurile la loc, nu le poate gasi atunci cand are nevoie de ele; daca nu vine cand il chemi la cina, va ramane nemancat; daca nu-si pune rufele murdare in cosul de rufe, va ramane cu ele nespalate etc. Cum pentru anumite atitudini de neascultare consecintele firesti sunt mai serioase, este bine sa ii prezentam aceste consecinte aratandu-i-le noi. De exemplu: „Marian este mai mare decat tine. Daca tu il lovesti, probabil ca si el te va lovi si o sa te doara. Ce altceva ai putea face ca sa va jucati frumos impreuna?”
Daca nu exista consecinte naturale ale comportamentului nepotrivit al copilului, sau daca acestea sunt periculoase din punct de vedere fizic sau psihic, atunci noi, parintii trebuie sa impunem anumite pedepse logice. „Logice” constituie cuvantul-cheie. Pentru ca aceste consecinte sa fie cat mai eficiente, ele trebuie sa fie in stransa legatura cu raul facut. De exemplu, daca un copil sparge un geam, pedeapsa logica impusa poate fi aceea ca vinovatul sa contribuie la plata geamului. Daca varsa laptele, trebuie sa curete pe jos. Daca se poarta urat cu un alt copil, va fi separat de acesta. Chiar si copiii mici sunt in stare sa inteleaga logica acestor consecinte si rareori se simt nedreptatiti de aplicarea lor.
Harta

 Zilele sapt/Sarcini  Luni Marti Miercuri Joi Vineri Sambata Duminica
Camera              
Spalatul              
Trezitul dimineata            


Pe aceasta harta, la sarcini le punem pe acelea pe care le dorim aplicate, respectate, invatate de copil. Se folosesc scale – 1, 2, 3, 4, 5 sau A, B, C, D, E. Tinem astfel evidenta comportamentelor pozitive. Se face in mod individual, pentru fiecare copil.
Recompensele.
Promisiunile si recompensele nu trebuie sa fie folosite pentru a mitui copilul. De exemplu: „Daca te porti frumos astazi, iti voi face o surpriza”. Cu toate acestea, ar putea fi potrivit, uneori, sa folosesti promisiunile si recompensele ca pe un stimulent pentru un comportament adecvat. De exemplu: „Daca iti aduni jucariile si le pui la loc, poate avem timp sa citim o poveste inainte de pranz”. De asemenea, este acceptabil sa folosim promisiuni si recompense ca o alternativa la un comportament sau la o activitate pentru care nu avem timp imediat. Poti spune: „Nu putem merge astazi la gradina zoologica, dar putem merge in parcul copiilor”. Insa inainte de a face orice promisiune, trebuie sa ne asiguram ca o putem implini. Daca nu suntem sigur, atunci trebuie sa avem grija sa ii explicam copilului ca depindem de ceva sau de altcineva pentru implinirea ei. De exemplu: „Putem merge maine in parc, daca nu ploua”. Este mai bine sa folosim recompensa ca pe un stimulent pentru un comportament bun, decat sa-l mustram tot timpul pe copil pentru un comportament nepotrivit.
Recompensele presupun:
- Intarire naturala –doar lauda,
- Intarirea artificiala: se foloseste cand copilul intampina dificultati in indeplinirea sarcinilor, se refera la: dreptul de a sta mai tarziu, bani, sarbatorire,
- Cand este motivat cu succes, dam jos harta si avem o sarbatorire.
Numararea
Numararea este folosita in mod obisnuit pentru oprirea comportamentelor nedorite, dar cand un comportament dorit dureaza mai putin de 2 minute poate fi folosita si numararea: de exemplu hranirea cainelui, spalatul pe dinti, sa-si ia haina, sa vina la noi, etc. De ex: fiica isi arunca haina pe jos. Mama o roaga sa o ridice. Ea nu coopereaza. Atunci incepe numaratul, ceea ce ii transmite cererea in termeni de timp. Daca tot nu coopereaza mama o poate numara din nou. Apoi pot fi folosite diferite metode: folosirea timer-ului, sistemul de puncte: “O voi ridica eu dar asta te va costa (din banii de buzunar) 2 lei si inca 2 lei pentru ca te-am rugat de mai multe ori”. Sistemul de puncte - se poate referi si la retragerea altor beneficii (de ex: “O sa ridic eu haina de jos insa tu astazi nu vei mai avea timpul stabilit la calculator/tv” etc.)
Amintiti-va sa vorbiti cat mai putin si fara incarcatura emotionala.
Exemple de aplicatii ale metodelor
a). Ridicarea si plecarea la gradinita dimineata:
Pentru cei mici functioneaza:
- Lauda,
- Harta,
- Timer-ul
Pentru cei mai mari:
- Treaba lor,
- Responsabilitatea lor,
- Consecintele alese,
b). Teme:
- Nu-i cicaliti,
- Fiti consecvent,
- Aalegeti un moment de incepere a temelor care sa se potriveasca programului Dv si al copilului si apoi ramaneti fixat la acesta,
- Fara tv.
Modalitati utilizate:
- Consecinte naturale,
- O fisa de indicatii,
- Verificarea,
- Harta – de ex cu urmatoarele puncte: ingrijit, corect, aprofundat, nu se plange.
c). Curatenia in camera:
- Inchideti usa fara a o incuia,
- Stabiliti o rutina saptamanala de curatenie
Modalitati utilizate:
- Harta zilnica,
- Timer-ul

d). Mancatul:
- Nu trebuie sa mancati impreuna la fiecare masa,
Modalitati utilizate:
- Timer-ul ,
- Desertul conditionat
e). Culcarea
- Stabiliti un timp pentru culcare si respectati-l,
- Verificati daca este pregatit de culcare,
- Asigurati-va ca sunt indeplinite toate nevoile,
- Plecarea din pat are consecinte: numarat, harta, intarirea pozitiva.
f). Plecatul din pat noaptea:
Acceptati plecarile periodice,
Fara vorbarie si fara emotii,
Admiteti ca uneori trebuie sa mearga la baie,
Fiti draguti si tacuti,
Fara lumina,
Nu mergeti in camera copilul decat daca trebuie,
Nu/l lasati pe copil sa doarma cu Dv ca regula de baza.

logo2-bw

copsi bw

          site partener

Contact

Remus 7/A, 300194, Timisoara, Timis
claudia@psihomental.ro
Tel: +40 745 266 210