Meditatia - beneficii si riscuri

meditatie2

 

Un mijloc excelent de a te cunoaste si a-ti descoperi propriile nevoi este meditatia.

Este o relaxare, scopul ei fiind acela de a-ti oferi un moment de liniste, de pace interioara, uneori concentrandu-te asupra unei idei, unui gand, unei imagini, alteori doar exersand starea de “martor” adica de observator al propriilor trairi, ganduri, senzatii, lasandu-le sa treaca, neoprindu-te asupra lor. Si poti constata ca aceasta simpla observare a ceea ce se afla in interior este dificila, neobisnuita, uneori, spun unii, imposibila, la inceput.

Este o modalitate de a relaxa corpul si elimia tensiunile, stresul, gadurile negative. Este un exercitiu de orientare spre sine, spre interior, de constientizare a ceea ce se petrece acolo.

Din punct de vedere stiintific, rolul meditatiei in sanatate este controversat, existand date care ii sustin importanta si altele care o contesta.

-          Meditatia este asociata cu scaderea activitatii cerebrale, ceea ce favorizeaza relaxarea si creativitatea (conform estimarii cercetătorului Julio Perez, de la Universitatea din Sao Paolo, din Brazilia). Ritmul cerebral se schimba considerabil in cazul oamenilor care fac exercitii de meditatie mai multi ani, diverse zone ale creierului se sincronizeaza, punandu-se in armonie, efectul fiind cu atat mai puternic, cu cat se mediteaza mai mult. Mai mult, efectele meditatiei se prelungesc tot mai mult in intervalele dintre episoade o data cu exersarea acesteia timp indelungat, starea de calm si liniste, capacitatea de linistire si relaxare, crescand considerabil.

-         Este un adjuvant important in scaderea stresului asociat bolilor cronice.

-       Unii cercetatori au constata faptul ca in timpul meditatiei se activeaza mult zonele creierului unde apar bucuria si gandurile pozitive.

-         De asemenea, oamenii care mediteaza mult au un sistem imunitar mai bun decat ceilalti.

-       Meditatia dezvolta capacitatea de concentrare si stabilitatea atentiei in ciuda factorilor perturbatori, cum ar fi zgomotele, astfel incat creste capacitatea de a desfasura o activitate in situatii mai putin ideale, eficienta pastrandu-se.

-          Meditatia scade anxietatea si apar moment de inspiratie spontana deoarece activeaza si acceseaza creativitatea.

-          Gandirea maladaptativa, atat de importanta in depresie, poate fi influentata prin meditatie.

 Si beneficiile pot continua, ca si studiile care le constata.

 

Insa atunci cand vorbim de meditatie exista un mare DAR si acesta se refera la doua aspecte:

           Primul se refera la modul in care se invata aceasta meditatia  (de unde si cu cine), accesibilitatea, multitudinea metodelor, practicienilor, scolilor si formelor de organizare care o practica si o promoveaza nefiind neaparat un bun predictor al eficientei, cunoasterii si utilitatii ei.

             In al doilea rand si nu mai putin importanta este sanatatea mentala a persoanelor care o invata si o exerseaza, existand riscul activarii unor simptome de gravitate crescuta atunci cand este practicata in situatii de afectiune psihica sau vulnerabilitate pentru dezvoltarea unor patologii psihotice, putand activa si determina exact efectul opus al celui care se doreste. In practica clinica se cunosc cazuri de aparitie a unor atacuri de panica, accentuare a simptomelor depresive (cognitii negative de exemplu sau stari de deprimare) si chiar deliruri, halucinatii la persoane care au inceput practicarea unor introspectii neprotejat sau chiar la debutul neconstatat medical al patologiei.

 

Prin urmare, este util sa avem in vedere inceperea unor practici care presupune sondarea interiorului in conditii protejate si cu sprijinul persoanelor formate sa faca aceasta si, de ce nu, in urma unei evaluari a starii de sanatate referitoare nu doar la aspectele somatice dar si la cele psihice, un psihodiagnostic sau chiar un diagnostic psihiatric (in cazul simtomelor accentuate si dezadaptative suferite) fiind o dovada de responsabilitate asumata fata de propria persoana si nu un semn de slabiciune.

 

A nu face tot ce este necesar pentru propria sanatate este in fapt o slabiciune a Eului si o imaturiate pe care le ascundem in spatele lipsei de luare a masurilor necesare dar care ne vor costa buna functionare si starea de bine in viitor.

 

 

 

Studii:

 

1. Studiul “Pupillary Response to Negative Emotional Stimuli Is Differentially Affected in Meditation Practitioners” Frontiers In Human Neuroscience [Front Hum Neurosci] 2017 May 03; Vol. 11, pp. 209. Date of Electronic Publication: 20170503 (Print Publication: 2017).

Autori: -Vasquez-Rosati A; Biomedical Neuroscience Institute, Faculty of Medicine, Universidad de ChileSantiago, Chile.; Institute of Biomedical Sciences (ICBM), Faculty of Medicine, Universidad de ChileSantiago, Chile.; Centro de Integración Cognitivo CorporalSantiago, Chile

2. Studiul “Health Benefits of Meditation: What the Newest Research Shows”- Alternative & Complementary Therapies. Aug2010, Vol. 16 Issue 4, p223-228. 6p.

Autor: Horowitz, Sala,

3. Studiul “Effect of meditation on neurophysiological changes in stress mediated depression” - Complementary Therapies In Clinical Practice [Complement Ther Clin Pract] 2014 Feb; Vol. 20 (1), pp. 74-80.

Autori:Kasala ER; Department of Pharmacology & Toxicology, National Institute of Pharmaceutical Education and Research, Bhangagarh, Guwahati 781032, Assam, India.

Bodduluru LN; Department of Pharmacology & Toxicology, National Institute of Pharmaceutical Education and Research, Bhangagarh, Guwahati 781032, Assam, India.

Maneti Y; Department of Pharmacology & Toxicology, National Institute of Pharmaceutical Education and Research, Bhangagarh, Guwahati 781032, Assam, India.
Thipparaboina R; Department of Pharmaceutics, National Institute of Pharmaceutical Education and Research, Balanagar, Hyderabad 500037, Andhra Pradesh, India.)

3. Studiul “Observing the Effects of Mindfulness-Based Meditation on Anxiety and Depression in Chronic Pain Patients” -Journal Article; Observational Study

Autori: Rod K; McMaster University, 1280 Main Street West, Hamilton, Ontario L8S 4L8, Canada, Această adresă de email este protejată contra spambots. Trebuie să activați JavaScript pentru a o vedea..

4. Studiul “Turning Towards or Turning Away: A Comparison of Mindfulness Meditation and Guided Imagery Relaxation in Patients with Acute Depression.” - Behavioural And Cognitive Psychotherapy [Behav Cogn Psychother] 2016 Jul; Vol. 44 (4), pp. 410-9.

Autori: Costa A; Institute of Psychiatry,Psychology and Neuroscience,King's College London,UK. Barnhofer T; Institute of Psychiatry,Psychology and Neuroscience, King's College London,UK and Freie Universität Berlin,Germany.



 

logo2-bw

copsi bw

          site partener

Contact

Remus 7/A, 300194, Timisoara, Timis
claudia@psihomental.ro
Tel: +40 745 266 210