Cum sa te descurci cu emotiile negative

emotii negative  

 

 

 

Cum sa te descurci cu emotiile negative

 

 

 

 

Trei reguli: 1. Accepta emotiile, 2. Gandeste contrar, 3. Actioneaza contrar

 

Respirand vei invata cum sa te relaxezi si sa iti recapeti controlul in doar 4 secunde.

Modalitati ineficiente de a gestiona emotiile: control, exprimarea in comportament (acting-out), suprimarea si hranirea.

1.       Controlul

  • Nu poti controla o emotie pentru ca o emotie este o reactie la o senzatie pe care nu o poti preveni. Ca urmare, de cate ori incerci sa controlezi o emotie, tot ceea ce realizezi este sa ii oferi timp, atentie si energie.

Controlul include incercari de a face emotia: sa devina diferita, sa se schimbe, sa se transforme in altceva, sa se imbunatateasca sau sa se modifice. Controlul insemna de fapt rezistenta, deoarece controlul nu accepta „ceea ce este.

 

 

Regula este: emotia careia ii rezisti persista.

 

 

 

2.       Exprimarea in comportament (acting-out)

  • Adesea devii frustrat incercand sa controlezi emotiile negative, deoarece asta atitudine de fapt le va dezvolta. De aceea, pentru a te elibera de excesul de energie a unei emotii negative, vei exprima-o uneori in comportament.

Desi poti sa obtii o usurare imediata, deoarece emotia se disipeaza (fiind eliberata), din exprimarea in comportament vei obtine doar reintarirea emotiei. De aceea, cu cat mai mult exprimi in comportament o emotie, cu atat o incurajezi sa revina. Astfel, ventilarea, exprimarea, sau eliberarea emotiilor nu reprezinta o solutie ci doar o rezolvare pe termen scurt care conduce la probleme pe termen lung. E cunoscut faptul ca ceea ce practici devine mai puternic, nu mai slab.

 

 

Regula este: ceea ce exprimi va deveni mai puternic.

 

3.       Suprimarea

  • Adesea evitam experientierea unei emotii, suprimand-o. Suprimarea si reprimarea sunt doar etichete pentru ceea ce punem in intuneric. Reprimarea inseamna sa pui ceva mai departe in intuneric decat ceea ce suprimi. Intunericul insusi a fost redenumit. Este ceea ce numim inconstient, preconstient si subconstient.

Rezultatele suprimarii sau reprimarii emotiilor sunt  acelea ca nu mai esti constient de impactul lor asupra ta insa ele pot iesi la suprafata in orice moment.

Emotiile suprimate raman active si o forta directoare a ta in viata.

 

 

Regula este: ceea ce suprimi continua sa traiasca in intuneric.

 

 

 

 

 

4.       Hranirea

  • Cand gandesti si actionezi in acord cu emotiile, de fapt le hranesti. De aceea, este indicat sa nu ai ganduri anxioase atunci cand te simti anxios. Nu avea ganduri pline de furie cand te simti furios.

 

Regula este: emotiile pe care le hranesti cresc.

 

 

 

Un mod eficient de a gestiona emotiile negative

 

Trei principii: 1. Acceptarea emotiilor, 2. Gandirea contrara, 3. Actiunea contrara

 

1.       Accepta-ti emotiile

  • Singurul mod de a controla o emotie este ca inainte de a exista aceasta sa alegi senzatii diferite. Totusi, singurul curs rezonabil al actiunii cand avem de-a face cu o emotie care exista deja este sa o acceptam. Cu cat mai neconditionat sau complet reusesti sa o accepti cu atat este mai bine.

Lasa emotiile negative (furie, anxietate) sa se disipeze (sa isi piarda energia) singure. Lasa-le sa fie, sa treaca, sa curga, sa pluteasca. Detaseaza-te de ele. In plus, separa-te de ele: inceteaza sa crezi ca te identifici cu ele, ca ele spun despre tine ce esti, cine esti.

 

 

Regula este: emotiile cu care refuzi sa te identifici vor trece in mod natural.

 

 

2.       Gandeste contrar

  • Obisnuieste sa gandesti contrar cu natura emotiilor tale negative de anxietate sau furie. Aminteste-ti intotdeauna, ca nu trebuie sa gandesti sau sa actionezi in acord cu emotiile tale.

Gandind contrar cu emotiile negative, creezi senzatii care te vor conduce in cele din urma la emotii contrare cu cele negative. De exemplu, cand te sinti furios sau anxios, atunci gandirea ta calma si rationala te va conduce in cele din urma la emotii de calm si control.

 

 

Regula este: gandeste impotriva si nu in accord cu emotiile tale negative.

 

3.       Actioneaza contrar

  • Alege sa actionezi contrar emotiilor tale negative. Aminteste-ti intotdeauna: nu trebuie sa actionezi niciodata in felul in care te simti.

Actionand contrar emotiilor negative, vei creea senzatii care te vor conduce in cele din urma la emotii contrare celor negative. De exemplu, cand te simti furios sau anxios, actiunile calme te vor conduce la emotii de calm si control.

 

Regula este: actioneaza impotria emotiilor negative

 

 

Sursa

Traducere https://kevinfitzmaurice.com/free-stuff/anger-management/how-to-deal-with-negative-feelings/

 

 

 

logo2-bw

copsi bw

          site partener

Contact

Remus 7/A, 300194, Timisoara, Timis
claudia@psihomental.ro
Tel: +40 745 266 210