Meditatie si mindfulness

Meditație și mindfulness

     Un mijloc excelent de a te cunoaște și a-ti descoperi propriile nevoi sunt meditația și mindfulness-ul.

     A fi minduful înseamnă a fi complet în momentul prezent. Adică a trăi conștient ieșind din comportamente automate, pentru a fi prezent în propria viață participând activ, deliberat la ea. Trebuie să trăim fără judecată sau fără să respingem momentul prezent, renunțând să evaluăm, să evităm, să respingem sau să blocăm momentul prezent dar fără să ne „agățăm”, fără să ne atașăm de el. 

     Principiul că doar momentul există, trecutul nu mai este iar viitorul nu a venit, ne ghidează trăirea mindful. Asttfel, trecutul s-a încheiat, nu mai există în momentul prezent. Putem avea imagini sau gânduri despre trecut, emoții intense pot să apară în interiorul nostru dacă ne gândim la trecut sau imagini și gânduri despre acesta. Ne putem îngrijora despre lucruri pe care le-am facut sau alții le-au făcut. Ne putem dori ca anumite aspecte din trecut să fi fost diferite sau dimpotrivă să fi ramas la fel și în prezent.

     Dar este foarte important să realizam ce anume trăim în prezent: ce senzații, emoții, gânduri. Probleme apar atunci cand nu suntem conștienți că ne lăsăm purtați în trecut, ne pierdem în trecut. Și atunci încetăm practic să fim în prezent. Astfel, emoțiile noastre în prezent pot fi identice cu cele din trecut, având impresia că trăim în trecut sau că trecutul încă trăiește în noi.

Beneficii ale mindfulness-ului:

  • Crește capacitatea de reglare emoțională,
  • Scade gândirea ruminativă și care ne distrage de la ceea ce ne propunem cât și comportamentul care este determinat de aceste gânduri ruminative,
  • Crește activitatea cerebrală în zonele asociate cu emoțiile pozitive,
  • Scade dispoziția negativă, disforică,
  • Scade furia și iritabilitatea, confuzia și dezorganizarea cognitivă precum și simptomele cardio-pulmonare și gastrointestinale,
  • Reduce simptomele de durere și pe cele depresive,
  • Crește capacitatea de a face față durerii,
  • Scade riscul de recădere în depresie,
  • Crește capacitatea organismului de a lupta cu anumite boli.

meditatie si mindfulnes

     Meditația este o relaxare, scopul ei fiind acela de a-ți oferi un moment de liniște, de pace interioară, uneori concentrându-te asupra unei idei, unui gând, unei imagini, alteori doar exersând starea de “martor”, adică de observator al propriilor trăiri, gânduri, senzații, lăsându-le să treacă, neoprindu-te asupra lor. Și poți constata că această simplă observare a ceea ce se află în interior este dificilă, neobișnuită, uneori, spun unii, imposibilă, la început.

     Este o modalitate de a relaxa corpul și elimina tensiunile, stresul, gâdurile negative. Este un exercițiu de orientare spre sine, spre interior, de conștientizare a ceea ce se petrece acolo.

Beneficii ale meditației:

  • Meditația este asociată cu scăderea activității cerebrale, ceea ce favorizeaza relaxarea și creativitatea (conform estimării cercetătorului Julio Perez, de la Universitatea din Sao Paolo, din Brazilia). Ritmul cerebral se schimbă considerabil în cazul oamenilor care fac exerciții de meditație mai multi ani, diverse zone ale creierului se sincronizează, punându-se în armonie, efectul fiind cu atât mai puternic, cu cât medităm mai mult. Mai mult, efectele meditației se prelungesc tot mai mult în intervalele dintre episoade o dată cu exersarea acesteia timp îndelungat, starea de calm și liniște, capacitatea de liniștire și relaxare, crescând considerabil.
  • Aduce un sprijin important în scăderea stresului asociat bolilor cronice.
  • Unii cercetatori au constatat faptul că în timpul meditației se activează mult zonele creierului unde apar bucuria și gândurile pozitive.
  • Crește rezistența sistemului imunitar.
  • Meditația dezvoltă capacitatea de concentrare și stabilitatea atenției în ciuda factorilor perturbatori, cum ar fi zgomotele, astfel încât crește capacitatea de a desfășura o activitate în situații mai putin ideale, eficiența păstrându-se.
  • Meditația scade anxietatea și apar moment de inspirație spontană deoarece activează și accesează creativitatea.
  • Gândirea maladaptativă, atât de importantă în depresie, poate fi influențată prin meditație.

Si beneficiile pot continua, ca si studiile care le constată.

     Însă atunci când vorbim de meditație există un mare DAR și acesta se referă la două aspecte:

     Primul se referă la modul în care se învață meditația  (de unde și cu cine), accesibilitatea, multitudinea metodelor, practicienilor, școlilor și formelor de organizare care o practică și o promovează nefiind neapărat un bun predictor al eficienței, cunoașterii și utilității ei.

     În al doilea rând și nu mai putin importantă, este sanatatea mentală a persoanelor care o învață și o exersează, existând riscul activării unor simptome de gravitate crescută atunci când este practicată în situații de afecțiune psihică sau vulnerabilitate pentru dezvoltarea unor patologii psihotice, putând activa și determina exact efectul opus al celui care se dorește. În practica clinică se cunosc cazuri de apariție a unor atacuri de panică, accentuare a simptomelor depresive (cogniții negative de exemplu sau stări de deprimare) și chiar deliruri, halucinații la persoane care au început practicarea unor introspecții neprotejat sau chiar la debutul neconstatat medical al patologiei.

     Prin urmare, este util să avem în vedere începerea unor practici care presupune sondarea interiorului în condiții protejate și cu sprijinul persoanelor formate să facă aceasta și, de ce nu, în urma unei evaluări a stării de sănătate referitoare nu doar la aspectele somatice dar și la cele psihice, un psihodiagnostic sau chiar un diagnostic psihiatric (în cazul simtomelor accentuate și dezadaptative suferite) fiind o dovadă de responsabilitate asumată față de propria persoană și nu un semn de slabiciune.

    A nu face tot ce este necesar pentru propria sănătate este în fapt o slăbiciune a Eului și o imaturiate pe care le ascundem în spatele lipsei de luare a măsurilor necesare dar care ne vor costa buna funcționare și starea de bine în viitor.

Dacă dorești să aduci îmbunătățiri majore vieții tale într-un spațiu de siguranță, unde primești înțelegere,  ghidare în căutările proprii, cu grijă și respect, experiență și profesionalism mă poți contacta folosind formularul de pe pagina de contact – click -> aici.